Disse fikk støtte fra Scenekunst+

I Scenekunst+ by OTS

Tre ganger i året gir Oslo teatersenter støtte til frie og frivillige scenekunstgrupper gjennom nettverket Scenekunst+. Denne våren har vi gleden av å dele ut 500 timer i form av prøvelokaler til 10 heldige prosjekter. Oslo teatersenter ønsker med denne støtteordningen å bidra til grupper som er i oppstartsfasen,  og som har mottatt lite eller ingen økonomisk støtte fra andre støtteordninger.

Prosjektene som har fått støtte denne våren byr på stor variasjon. Kreative og nytenkende forprosjekter hvor scenekunstnerne vil forske på nye tilnærminger til faget sitt. En del av gruppene skal produsere teater for barn mens andre grupper skal produsere mer kommersielt teater.

OTS er stolte over å være en støttespiller for morgendagens scenekunst.

Gruppene som har fått tildelt støtte er:

  • Marafa – Arbeidstittel: Barneforestilling (80t)
  • Amy Pender – Alenetid (50t)
  • Move_Thru – One size fitz ONE (40t)
  • Papegøye Produksjoner for Teater Neuf – Into the Woods (20t)
  • Poff Produksjoner – Knasebra (40t)
  • Refleks Teater – Klar, Ferdig – NÅ! (40t)
  • Skrål og Skrammel – Lurveleven (40t)
  • Smule Produksjoner – Når Fargene Falmer (60t)
  • Hazel Barstow – The Cats Pyjamas (100t)
  • Viggo Venn – Viggo Venn Pepito (30t)

Marafa

Odd er et egg. Med et egg-hode må man være forsiktig slik at det ikke knuser.

Marafa ønsker å lage en barneforestilling basert på Lisa Aisato sin bok » Odd er et egg». Forestillingen tar for seg Odd som en hovedkarakter. Gjennom et fargerikt univers preget av musikk, visuelle bilder, bevegelse og kontakt med publikum, havner Odd i ulike situasjoner hvor risikoen for å knuse er en viktig omstendighet.

Forestillingen skal kunne nå barn uavhengig av bakgrunn, språk og institusjon og skal være egnet for turné.


Medvirkende i prosjektet er Marianne Hetland, Ruben Rosbach og Fabian Christensen. Alle tre fungerer som skuespillere, synger og spiller instrumenter. De er også ansvarlige for utarbeidelsen av manus og regi.

Amy Pender

Selv om vi ikke nødvendigvis er fysisk sammen med andre, er det sjeldent vi faktisk skrur av telefon og internett og gjør oss totalt utilgjengelige.

“Alenetid” er en prosjekt som handler om ensomhet og det å søke etter ensomheten. 

Soloarbeidet er inspirert av Marguerite Duras sin bok “Å skrive” (Écrire) fra 1993. Boken er et slags selvportrett som tar utgangspunkt i hennes liv som kunstner, og handler om en trang og et behov for å søke den ofte vonde ensomheten som hun mente lå til grunn for hennes arbeid.
 

Gjennom prosjektet ”Alenetid” skal Pender forske i sin egen skaperkraft og kunstform (dans) i et arbeidsrom hvor hun vil isolere seg fra omverden. Et kamera skal filme hele prøveperioden. Pender vil se på hvordan isolasjonen som en ytre begrensning kan påvirke hennes tilgang til sin indre ensomhet og hvordan det igjen påvirker hennes kunstneriske arbeid.

Amy Pender har lang fartstid som danser og instruktør både her hjemme og internasjonalt.

Amypender.no

Move_Thru

Midt i rommet står et stort rundt bord som kan spinne av seg selv. Publikum setter seg ved bordet, utstyrt med hver sin tusj. Det er allerede en del tegninger og streker på bordet.

Én enkel historie kan være et potensiale for store misforståelser. Å fortelle kun én historie bidrar til én forståelse av det som er.
I One size fits_one ønsker Katja Henriksen Schia å undersøke kraften av å romme flere historier. Prosjektet skal by på en forhandling i mønstrene vi allerede har tenkt oss frem til.

Publikum vil bli ledet inn i tegning, på bordet. Tiden styres av utøverne, og når tiden er over, dreier tegningen videre til sidemannen. Bordet kan styre seg selv eller aktivt styres av utøverne. Å arbeide utifra en sirkel er en mulighet for at alle blir sett, et rom med delt fokus. Dette vil være en research i kollektivt og individuelt initiativ.

Katja Henriksen Schia har lang erfaring som performans-kunstner, koreograf, danser og er sertifisert Yoga instruktør.

katjaschia.com  

instagram.com/move_thru

Papegøye Produksjoner

En utro prins, en heks som kaster forbannelser og en kjempe ute av kontroll. ”Happily ever after” er kanskje litt langt unna.

I Broadway musikalen ”Into the Woods” møter vi flere av brødrene Grims kjente og kjære karakterer, som blant annet Rapunzel, Jack og bønnestengelen og Rødhette. Denne gangen endte ikke eventyret med ”happily ever after”, og i et forsøk på å finne lykken drar de inn i skogen. De ulike karakterenes historier vikles sammen av humor, sang og et felles mål om å drepe kjempen som truer deres tilværelse.

Papegøye produksjoner ble startet i 2017 av Sandra Bringsjord Pape og har siden da produsert to forestillinger og medvirket til oppstarten av produksjonen Into the Woods, blant annet i form av å søke støtte til produksjonen.

Nå er det Studentorganisasjonen Teater Neuf som produserer forestillingen som 9. Juni 2018 inntar hovedsenen på Chateau Neuf.

Into The Woods på Facebook 

Papegøye Produksjoner på Facebook

Poff produksjoner

I dagens samfunn er du prestasjonene dine. Dette er en historie om vennskap og prestasjon.

Poff Produksjoner skal fram mot premieren på Såna-festivalen i juni jobbe med å videreutvikle prosjektet ”Knasebra”. Barneforestillingen skal være en humoristisk og fantasifull fortelling hvor maskespill, bandmimé og aksjonsmimé er virkemidler og det visuelle er viktigere en det talte ord. Målet er å la barna fable videre på historien og tematikken etter forestillingen er over. Hva vil det si å være et godt menneske eller en god venn?

Poff produksjoner består av skuespillerne Sara Fellman og Åsa Hillingseter Løyning. Andre medvirkende til produksjonen er Kaja Agnell Engebretsen – sceneinstruktør, Daniel Klingen Borg – Dramaturg/eksternt øye, Jenny Hilmo Teig – Kostymer og scenografi og Erika Hebbert – Fotograf

poffproduksjoner.net

Refleks teater

My hoppet på en jente i skolegården og kysset henne. Bella har hatt på den røde regnjakka i to uker og vil ikke ta den av. Tre bokser står i en underlig verden, der de to jentene møtes.

My er lei av alt og alle. Ingen på skolen liker henne så derfor liker ikke hun skolen. En dag oppdager hun Bella, en jente som alltid har på seg en rød regnjakke. De går på samme skole, men er ikke venner. My har prøvd å ta følge med henne til skolen, men Bella vrir seg alltid unna. En kveld oppdager My at Bella har med seg noen bokser i klatrestativet utenfor borettslaget. Hva gjør hun her så seint? Og hva er disse boksene?

 Forestillingen er skrevet av Tina Opsahl Hansen og Karoline Sommerseth. Karoline har tidligere turnert med Sykehusklovnene og Teater Smårips med forestillingen ”Maja og Raria Rusk – Jakten på den forvunnede tannbørsten” – hvor hun skrev manus og musikken. Tina har vært aktiv som skuespiller siden hun startet sin karriere i Nattsøsteren på NRK som 18-åring. Sammen har de startet Refleks teater som skal produsere teater for barn.

Refleks teater på Facebook

Skrål og Skrammel

En familie mister alt sitt lydspråk. Minstemann legger ut på en reise for å samle sammen lyder og ord i en kiste for å kunne fylle huset med liv og røre igjen.

Fortellerforestillingen ”Lurveleven” er rettet mot barnehage barn og er en todelt opplevelse. Først får barna høre et eventyr som tar dem med på en reise inn i den kvenske verdenen, forsterket av musiker Cornelius Borger Østlie som formidler et auditivt landskap gjennom bruk av ulike instrumenter. Etter forestillingen får barna leke seg gjennom forestillingen og får bidra til å forme et eventyr sammen med skuespillerne.

Fortellertruppen Skrål og Skrammel ble startet i 2015 og består av Ørjan Stensvik og Borghild Otelie Aasbøstøl. De spesialiserer seg på å lage forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet som formidler kvensk og samisk kultur, med hovedvekt på den immaterielle kulturarven, for barn i barnehager.

Skrål og Skrammel på Facebook

Smule Produksjoner

Etter flere selvmordsforsøk og institusjonsopphold var nesten alt håp borte. Hun bestemte seg dermed for å gjøre et siste forsøk for å finne en kur ved å skrive om hennes hverdag med sykdommen.

”Når Fargene Falmer” er basert på ekte opplevelser og utfordringer rundt temaet depresjon. Med denne forestillingen ønsker Smule produksjoner å fremstille sykdommen på en ektefølt måte og åpne for dialog rundt den stadige undervurdering av sykdommens dødelighet og kampen for å motta de midlene som skal være tilgjengelige.

Smule produksjoner ble startet i 2017 og består i dag av Solveig Aasheim Ødegård, Frida B. Jensen og Maren Eline Markussen. 24. April 2018 har de premiere på sin første produksjon ”Hvis jeg lukker vinduene”.

Smule Produksjoner på Facebook

The Cats Pyjamas

Man kjenner sine besteforeldre kun en kort del av deres liv.

På en lapp funnet i Myra Stoupes dødsbo står det ”The Cats Pyjamas”.

Hazel Barstow´s forprosjekt “The Cats Pyjamas” skal utforske begrepene sannhet og fiksjon i mellommenneskelige forhold, i form av figurteater.

Med utgangspunkt i Barstow´s bestemor, Myra Stoupe, og gjenstander funnet etter hennes død, utforsker Barstow lagene av et menneske. Fortellingen “The Christening” skrevet av Barstow’s bestemor og undertegnet med pseudonymet Mary Macalistair, vil danne grunnlaget for figur-forestillingen, som prøver å svare på spørsmålet: Hvem er Mary Macalistair?

Gjennom egne tolkninger og respons på hverandres tekstarbeider, vil gruppen utforske fortellingen ”The Christening” sett fra flere synspunkter og roller – datteren, moren og bestemoren.

Prosjektet er et samarbeid mellom Hanna Fauske, Klara Kramer og Hazel Barstow.

hazelbarstow.com

Viggo Venn

Klovnen lever i den fantastisk verdenen mellom kaos og gjenkjennende latter.

Viggo Venn: Pepito» er en solo- klovneforestilling.

I forestillingen møter vi Pepito, en absurd karakter/klovn som finner mening i en meningsløs forestilling. Klovnen lever i den fantastisk verdenen mellom kaos og gjenkjennende latter.

Det eneste som er konstant i kaoset er at klovnen bryter den fjerde veggen og har et direkte forhold til publikum. Forestillingen består av korte absurde vignetter hvor denne kontakten med publikum blir utforsket og testet til det fulle.
 

Forestillingen har fått plass som en del av programmet til Edinburgh Fringe festivalen 2018.

En tidligere variant av showet spilte på Edinburgh Fringe festivalen i 2017 til gode anmeldelser:

4/5 stjerner fra Bradway Baby

5/5 stjerner fra Fringe Guru
 

zachandviggo.com

Vi på Oslo teatersenter gleder oss til å følge prosjektene videre! 

Har du et prosjekt du vil søke støtte til, kan du lese mer om våre søknadsordning via Scenekunst+ her.