Helgen 11-12. november arrangerte Oslo teatersenter Teatertreff, en teaterfestival for frie og frivillige scenekunstnere. Helgen var fylt med et variert program av forestillinger, arbeidsvisninger, monologer, workshops og utdrag fra forestillinger. I alt kunne publikum oppleve verk fra 22 forskjellige grupper eller enkeltpersoner i løpet av festivalen.
Her er en liten oppsummering av helgen:
Åpningsforestillingen lørdag 11. November besto av et utdrag fra en forestilling som er under arbeid og en kort monolog. De Trofaste er et danseprosjekt om hvordan religion og tro, som begrep, er med på å forme og styre samfunnet. Denne danseforestillingen spør seg hvordan noe som er en selvfølge for en menneskegruppe kan være helt uforståelig for andre? Anette Havna Tømmerholen og Sunniva Øverland står fro konsept og koreografi, andre medvirkende var Aurora Louise Haugen Itland, Øivind Scheistøen, Helle Storvig og Ingrid Nyhus.
Carl Anders Hollender presenterte en multi-monolog om 22/7 – om hevn og håp. Forestillingen belyser den kortvarige, men intense debatten på sosiale medier i kjølvannet av terroren 22/7-2011, om hvorvidt Anders Behring Breivik fortjente dødsstraff for de handlingene han hadde begått.
Carl Anders Hollender. Foto: Ragnhild Pedersen
Neste forestilling ut var De som lever, skrevet av Wetle Holtan. Gruppen kalte seg også De som lever, og var dannet spesielt for dette prosjektet. I forestillingen møter vi tre mennesker som lever adskilt fra omverdenen. Kanskje har verden gått under? Kanskje er det bare de tre skikkelsene vi møter som har “gått under” på en eller annen måte? Alt dreier seg rundt et merkelig kortspill, en radiokassetspiller, noen kjeks og lyset i det fjerne – en evig runddans. Medvirkende var Steinar Arnesen, Hans Konrad Lundekvam og Vibeke Lærum, og regi var ved Joanna Magierecka.
De som lever. Foto: Ragnhild Pedersen
Forestillingen Et husholdningsliv av og med Fabian Christensen og Johan Sigmundstad gir et innblikk i hverdagen til en ung mann med diagnosen paranoid schizofreni. Hvordan lever han livet sitt? Hvordan finner han seg selv når han faller fra hverandre? Historien tar utgangspunkt i et liv fra virkeligheten, og ble en sterk opplevelse for publikum.
Et husholdningsliv av og med Fabian Christensen og Johan Sigmundstad. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Lørdagen ble avsluttet med en Scenekunst+-kavalkade bestående av utdrag og presentasjoner fra flere grupper og prosjekter. Teater Playroom viste et utdrag på tre fra forestillingen Blodig Alvor, hvor ti kvinner forteller sine historier og deler sine tanker og erfaringer om mensen gjennom tekst og bevegelse. Forestillingen hadde premiere under Rampelysfestivalen i mai 2017, og skal settes opp igjen i sin helhet i januar 2018.
Teater Playroom med Blodig Alvor. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Fra Papegøye produksjoner fikk publikum en opplesning fra skuespillet Limpo av Sandra Bringsjord Pape, drivkraften bak Papegøye Produksjoner. Stykket handler om tre jenter i 20-årene som venter på at noe eller noen skal komme å gi livet deres mening. Mens de venter på at lykken skal inntreffe, den store kjærligheten skal komme og livet de håper å oppnå skal begynne, renner dagene hen i sand.
Teater Exit er en teatergruppe for mennesker med transkulturell bakgrunn, mellom 18-77 år, som deler et ønske om å jobbe med teater. De jobber nå med sin neste forestilling Go!, som handler om hvorfor vi mennesker reiser og hva lengter vi etter. Manuset er basert på deltagernes egne historier. Og under kavalkaden presenterte gruppa en svært interaktiv metode de bruker når de jobber fram forestillingen.
Teater Exit – Go! Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Tuva Hennum leste noen utdrag fra sin hverdagspoesi, som en forsmak på hva deltagerne i workshop i hverdagspoesi på søndagen kunne vente seg. Hennum er opptatt av hva som skjer i det helt private og nære, sammenlignet med det som skjer i den store verden. Hva er egentlig menneskelig normalt?
Tuva Hennum. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Speak Theatre Group presenterte monologen Terror som er et utdrag fra forestillingen Hva kan vi snakke om? Det var Marianne Hatlenes Lie som fremførte monologen.
Speak Theatre Group. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Mine Nilay Yalcin viste sin monolog «Twintelligence«, en intens oppvisning om et helt perfekt verdensbilde.
Mine Nilay Yalcin. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Til slutt fikk publikum se et utdrag fra Teater Leikhus sin forestilling DADA. Et pent dekket bord med dadaismens barnlige og tilfeldige uttrykk. På menyen står dadaismens opprør mot tradisjonelle konvensjoner og krigens brutaliteter. Kunst og kaos. Skuespillere: Irene Nessa Bjørnevik og Lise Andrea Grimelund-Kjelsen. Regi: Eva Burgerhoudt. Scenografi: Sorcha Gibson.
Teater Leikhus. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Søndagen startet med et barneprogram. Klovnekompaniet holdt en kort workshop i klovning for barn. Preben Rongve presenterte barneforestillingen Eventyr, en eventyrstund fortalt med bare én skuespiller, men ved bruk av animasjon, lyd, lys og skygger.
Preben Rongve. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Så var det tid for helgas andre Scenekunst+ kavalkade.
Først ut var deltagerne på Tuva Hennums Hverdagspoesi-workshop. Fire av deltagerne leste opp sine helt ferske dikt de hadde skrevet på workshopen tidligere på dagen.
Hverdagspoesi av Marianne Hatlenes Lie. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Oddmann productions presenterte soloforestillingen 1 ½, av og med Frida Brinkmann. Her fikk publikum møte en overraskende karakter ved navn Antero, som satte i gang latteren i salen.
Oddmann Productions. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Colectivo Sur Oslo – scenekunst presenterte sine arbeidsmetoder de bruker i utviklingen av stykket LYNETav Yanina Lopez. Produksjonen er et samarbeid med koreografen Helle Moum. Lynet er et teaterdans-prosjekt hvor både profesjonelle og amatørkunstnere arbeider hånd i hånd med utvikling av koreografi, musikk, scenografi og kostymer.
Colectivo Sur Oslo – scenekunst. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Aksdal & Venner Teaterproduksjon leste fra manuset til Edderkoppen, som handler om Jon, som får vite han er HIV positiv. Hans kamp for å finne sin identitet, hans redsel for å bli forlatt og møte på stigma rundt hans nye tilstand, er noen av de sentrale temaene i historien. Medvirkende: Tobias Aksdal, Axel Barø Aasen og Marianne Hatlenes Lie.
Aksdal & Venner Teaterproduksjon. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Neste forestilling på programmet vart Karen Houges Undercover Refugee. Forestillingen er basert på Karen Houges reise i 2015, da hun fulgte syriske flyktninger fra stranden på Lesvos og oppover i Europa. Forestillingen har turnert i Storbritannia, og blant annet blitt nominert til «International Youth Arts Festival: Best of Brighton Fringe Theatre Award».
Undercover Refugee. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Kompani kWh spilte sin forestilling Fremtidens historie av Christian Lollike, oversatt og iscenesatt av Mine Nilay Yalcin. I forestillingen møter vi taxisjåføren HENNE som reiser rundt i fremtidens Europa. Gjennom dette helt alminnelige mennesket tegnes et dystert bilde av Europa. HENNE er en refleksjon av oss alle som gjør at og publikum må gå i seg selv når de blir konfrontert med de store problemstillingene stykket tar opp.
Kompani kWh. Foto: Rolf A. Ø. Christensen
Festivalen ble avsluttet med en visning fra Schouskollektivets workshop The Research Room. Workshopen tok med deltagerne i undersøkelser av den poetiske bevegelse med Kristin Nango, som er bevegelseskunstner. Workshopen ble avsluttet med en improvisert visning for publikum.
Oslo teatersenter takker alle som deltok av utøvere, stab, frivillige og publikum! Vi storkoste oss med så mye bra scenekunst, og gleder oss allerede til neste år!